środa, 1 czerwca 2016

Książkowe premiery czerwca

Zapowiedzi czerwca są dla mnie samej ogromnym zaskoczeniem. Wśród książek, które najbardziej mnie ciekawiły, znalazła się tylko jedna propozycja z gatunku literatury faktu i jedna mieszana. Pozostałe tytuły to - na co bardzo liczę - literatura więcej niż piękna.  



Krystyna Kaplan "Londyn w czasach Sherlocka Holmesa"
PWN, czerwiec 2016



Z przyjemnością wracam do przygód ekscentrycznego brytyjskiego detektywa, choć daleko mu do mojego ulubionego bohatera literackiego. Za to o kulturze i historii krajów anglojęzycznych czytać mogę bez końca. Nowojorska propozycja PWN-u sprawiła, że moje oczekiwania względem książki poświęconej stolicy Zjednoczonego Królestwa są naprawdę wysokie.



Magda Omilianowicz "Bestia"
Od Deski Do Deski, 1 czerwca


To już czwarta propozycja od nowego wydawnictwa Tomasza Sekielskiego. Tym razem czytelnicy będą mieli okazję poznać kawał świetnej literatury faktu przeplatanej fabularyzowanymi fragmentami. Poszerzone wydanie "Bestii" o Leszku Pękalskim, "wampirze z Bytowa", który przyznał się do popełnienia 67 morderstw, choć przez nieudolność wymiaru sprawiedliwości udowodniono mu tylko jedno. Jego historia wstrząsa tym bardziej, że za trzy lata ten potwór wychodzi na wolność i według opinii specjalistów będzie dalej zabijał. 



Yaa Gyasi "Droga do domu"
Wydawnictwo Literackie, 2 czerwca


Skrócony opis nie wystarczy, bo powiedzieć o tej pozycji, że jest sagą rodzinną to mocne niedopowiedzenie. Pisałam o niej w poprzednim wpisie i myślę, że przekona on wszystkich niezdecydowanych. Od Ghany siedemnastego wieku do problemów czarnoskórych u schyłku poprzedniego stulecia - autorka stworzyła historię dwóch wspaniałych rodów, którym brakowało sprawiedliwości i poczucia przynależności. Wierzę, że to nie będzie jedyna książka Gyasi, a kolejne będą jeszcze lepsze.



Chigozie Obioma "Rybacy"
Wydawnictwo Literackie, 2 czerwca


Na prozie nigeryjskiej oparłam swoją magisterkę (tak, jestem z tego dumna i tak, będę się tym dalej chwalić ;) ) i już zawsze będę miała do tego kraju ogromny sentyment. Za "Rybaków" Chigozie Obioma był nominowany m.in. do Man Booker Prize, a krytycy okrzyknęli go następcą Chinua Achebe. Podobno "Smakosz wina palmowego" Amosa Tutuoli miał ogromny wpływ na jego twórczość. Jeżeli ktoś tego zaledwie o 5 lat starszego ode mnie autora porównuje do takich kolosów literatury nigeryjskiej, to chyba nie muszę się długo zastanawiać nad tym tytułem. Rzeka, która jest w "Rybakach" źródłem zła, to jeden z ważniejszych motywów literatury postkolonialnej. Jeśli połączy się to z przepowiednią szaleńca, a jednego z trzech głównych bohaterów uczyni się czarnym charakterem, powstanie powieść genialna. 



Erika Swyler "Księga wieszczb"
Czarna Owca, 15 czerwca


Czerwiec jest najwyraźniej miesiącem debiutantów, bo "Księga wieszczb" to również pierwsza książka Amerykanki. Swyler stworzyła postać bibliotekarza, który przypadkowo wchodzi w posiadanie starego pamiętnika prowadzonego przez właściciela cyrku. Osiemnastowieczne zapiski wydają się makabryczną zapowiedzią klątwy ciążącej nad rodziną głównego bohatera. Każde jej pokolenie ma swoją "syrenę" tonącą zawsze określonego dnia w roku. Wszystko wskazuje na to, że kolejną po matce Simona będzie jego siostra, która ucieka właśnie do cyrku. Brzmi niesamowicie ciekawie i bardzo tajemniczo. Koniecznie muszę poznać rozwiązanie tej niezwykłej zagadki literackiej.



Umi Sinha "Miejsce na ziemi"
Marginesy, 15 czerwca


Po pierwsze - zachwyciła mnie okładka. Po drugie - opis zdaje się idealnie pasować do skrojonego dla tej książki stroju. Czytelnicy poznają losy hinduskiej dziewczynki, która po owianym tajemnicą samobójstwie ojca zostaje wysłana do ciotki mieszkającej w Anglii. Z dala od domu zaczyna odkrywać rodzinne sekrety i poznawać splątane losy przodków. Podobieństwo do debiutu Gyasi jest dla mnie oczywiste, a przez to jeszcze bardziej ciekawi mnie ta międzykontynentalna, wielopokoleniowa opowieść (naturalnie, pierwsza w dorobku autorki).



Które czerwcowe nowości Was zainteresowały? 

3 komentarze:

  1. Na listę pilnych lektur wpisuję "Droga do domu"!

    OdpowiedzUsuń
  2. "Londyn w czasach Sherlocka Holmesa" już od kilku miesięcy mam na liście (pierwotnie miał się ukazać bodajże w lutym czy marcu). Z wyjątkiem "Bestii", wszystkie pozostałe tytuły dopisuję do swojej listy. Bardzo zacny zestaw :)

    OdpowiedzUsuń
  3. "Rybaków" mam już u siebie - nie czytuję takiej literatury, ale dostałam przy okazji - zobaczymy :)

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń