czwartek, 28 kwietnia 2016

Książkowe premiery maja

Bez zbędnych wstępów - przed Wami, drodzy czytelnicy - najciekawsze premiery nadchodzącego miesiąca. Wersja ostateczna, po piątym przemeblowaniu zestawienia i ostatecznej minimalizacji listy, to cztery książki, bez których nie wyobrażam sobie maja.



Iza Klementowska "Szkielet białego słonia"
Czarne, 4 maja


Do autorki mam ogromny sentyment, bo to jej cudowna "Samotność Portugalczyka" była moim pierwszym przeczytanym reportażem Czarnego. Z niecierpliwością czekałam na trzecią już książkę Klementowskiej i wygląda na to, że już wkrótce będę mogła niemal rzucić się na tę opowieść o Mozambiku, ostatniej afrykańskiej kolonii Europejczyków. Niesamowicie ciekawi mnie historia tego kraju i liczę, że zauroczy mnie tak samo, jak melancholijny reportaż o Portugalczykach.



Mariusz Szczygieł "Projekt: Prawda"
Dowody na Istnienie, 4 maja


Poszukiwanie prawdy przybrało u Mariusza Szczygła formę wielkiego projektu. Enigmatyczny tytuł kusi wnętrzem, a ja czuję, że autor wraz ze swoimi rozmówcami zaskoczą nie jednego czytelnika spragnionego wiedzy o istocie prawdziwości. Jedno jest pewne - będzie niesamowicie, bardzo intymnie, bo szczerze i autentycznie, oczami innych o tym co dla kogo jest prawdą. 



Piotr Nesterowicz "Każdy został człowiekiem"
Czarne, 18 maja


Powojenny boom demograficzny to niezwykle ciekawy temat, który Piotr Nesterowicz postanowił ukazać w kontekście niesamowitego rozwoju dużych miast i kształtowania społeczeństwa świadomego swojej wartości. Po ciężkich czasach wsie wyludniły się na rzecz metropolii, które rozrastały się w niezwykłym tempie. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich, których zaciekawiły kwestie poruszane w "Zaduchu" Marty Szarejko.



Pavel Ota "Bajka o Rašce i inne reportaże sportowe"
Dowody na Istnienie, 20 maja



Bliżej końca miesiąca seria Stehlík zostanie uzupełniona o kolejną pozycję. Tym razem w ręce miłośników literatury czeskiej trafi nowe, tradycyjnie już wspaniale odziane wydanie osobliwych "farbowanych" reportaży o sportowcach. Spodziewam się treści, która mnie zachwyci tak, jak kiedyś czeskich krytyków literackich.


Jak wyglądają Wasze zestawienia?

10 komentarzy:

  1. Cała lista dla mnie!!! Idealnie dostosowane do moich gustów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli możemy później wymienić opinie. :)

      Usuń
  2. Odpowiadając na ostatnie pytanie: Kompletnie inaczej :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może Ty przekonasz się do czegoś z mojej listy, a ja do czegoś z Twojej. :D

      Usuń
  3. U mnie tylko "Prawda" Szczygła się zgadza :D Moja lista będzie wieczorem i jak zawsze nie umiałam jej skrócić! ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaraz pędzę sprawdzić! Mi w tym miesiącu z trudem udało się skrócić premiery o połowę.

      Usuń
  4. "Każdy został człowiekiem" trafia na listę. Właśnie czytam "Zaduch" i chętnie poszerzę swoje wiedzę o kontekst historyczny. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że dobrze będzie połączyć te dwie pozycje. :)

      Usuń
  5. Dużo dobra - jak zwykle.
    Mało czasu - też jak zwykle. :)

    OdpowiedzUsuń