wtorek, 19 kwietnia 2016

Agnieszka Jucewicz "Wybieraj wystarczająco dobrze"

Najpierw, wraz z Grzegorzem Sroczyńskim, Agnieszka Jucewicz wypytywała polskich specjalistów z dziedziny psychologii o receptę na wystarczająco dobre życie. Później przyszła pora na rozmowy o związkach i miłości ("Kochaj wystarczająco dobrze"). Teraz, już w pojedynkę, podejmuje trudny temat dokonywania wyborów.


Bez dłuższej zwłoki podjęłam decyzję (!), że muszę przeczytać tę książkę i tego wyboru czytelniczego na pewno nie będę żałować. Ponieważ znam już trochę schemat, na jakim autorka oparła swoje wywiady z psychologami, struktura książki nie była dla mnie zaskoczeniem. Należę do ludzi, którzy czasem przesadnie analizują świat i zależności między ludzkimi zachowaniami - stąd moje pozytywne przyjęcie tej iście detektywistycznej metody wypytywania mądrych głów. Autorka dokładnie drąży każdy z poruszanych tematów, czasem uciekając się nawet do małych podstępów, by uzyskać jeszcze ciekawsze wytłumaczenia ludzkich zachowań.

Agnieszka Jucewicz  rozmawia z psychologami o tym, jak godzić się z niełatwymi decyzjami, jak zrywać toksyczne przyjaźnie, wybierać rozsądnie, bezpiecznie i zdrowo. Po raz kolejny pojawia się temat doświadczeń z dzieciństwa i najważniejszych w życiu każdego człowieka relacji  - z rodzicami (lub braku takowych), które odpowiadają za skłonność do podejmowania określonych decyzji. Specjaliści na przykładach z terapii czy popkultury opowiadają o zrywaniu ze złymi nawykami, z decydowaniem impulsywnym, nieprzemyślanym, a więc często bardzo szkodliwym. Jeden wniosek nasuwa się co parę stron - każdy powinien analizować własne wybory w szerszym kontekście całego dotychczasowego i przyszłego życia.

Wystarczająco dobre trio jest świetną serią dla ciekawych tajemnic i zakamarków ludzkiej psychiki. Najnowszy w serii tytuł (podobnie jak wcześniejsze) to żaden pseudoporadnik, jakich sporo jest na naszym rynku książki; próżno szukać tu gotowych recept na wyleczenie choroby zwanej nabieraniem mądrości przez doświadczenie. Sami musimy dotrzeć do tego, jak rozsądnie wybierać w życiu. Książka Agnieszki Jucewicz odsłania jedynie zależności między powodami, które kierują ludźmi u progu zmian, a konsekwencjami ich wyborów. Dobrze jest poznać i zrozumieć czynniki wpływające na nasze zdolności decydowania zarówno o rzeczach błahych, jak i o tych najważniejszych. "Wybieraj wystarczająco dobrze" to niezwykle mądra i ciekawa lektura. 

Ocena: 7/10

Wydawca: Agora SA
Premiera: 3.03.16
Strony: 264

2 komentarze:

  1. Czytałam dwie poprzednie książki z serii i, choć z niektórymi tezami z wywiadów się nie zgadzam, byłam z lektury bardzo zadowolona. Tę książkę również mam u siebie i niebawem mam nadzieję się za nią zabrać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w pierwszej książce znalazłam całkiem sporo odniesień do mojego otoczenia i wiele razy otworzyłam ze zdziwieniem dziób, krzycząc w myślach: "A więc to tak!" - i później już musiałam sięgnąć po tę najnowszą. :)

      Usuń