środa, 27 stycznia 2016

Książkowe premiery lutego

W lutym czeka nas prawdziwy wysyp premier. W związku z przytłaczającą ilością zapowiedzi, należy spodziewać się wielu propozycji na wysokim poziomie. Oto piętnaście - moim zdaniem - najciekawszych książek.



Krystyna Kaplan "Londyn w czasach Sherlocka Holmesa"
PWN, 1 lutego czerwiec 2016


Lubię czytać książki o przygodach Holmesa, choć za nim nie szaleję. Za to o kulturze i historii krajów anglojęzycznych czytać mogę bez końca. Nowojorska propozycja PWN-u sprawiła, że moje oczekiwania względem książki poświęconej stolicy Zjednoczonego Królestwa są naprawdę wysokie.



Paweł Smoleński "Zielone migdały, czyli po co światu Kurdowie"
Czarne, 3 lutego


Mam za sobą dopiero jedną całą książkę Smoleńskiego; w kolejce czekają już dwie inne, a teraz dołączy do nich ta pozycja. O grupie etnicznej, która nie może znaleźć swojego miejsca w regionie odwielu lat ogarniętym konfliktem zbrojnym koniecznie trzeba przeczytać, chociażby po to, by zrozumieć ich punkt widzenia.



Wolfgang Bauer "Przez morze. Z Syryjczykami do Europy"
Czarne, 10 lutego


Kim są ludzie, którzy uciekają od wojny, tłumnie podbijając Zachód? Jak wygląda ich droga i jaką cenę płaci się za wolność? Bauer oraz towarzyszący mu fotograf próbowali podszyć się pod uciekinierów, ale ich plan został zdemaskowany. Jak zapowiada wydawca - nie poddali się, a owocem ich wytrwałości jest właśnie ta książka.



Peter Godwin "Mukiwa. Biały chłopak w Afryce"
Czarne, 10 lutego


Chociaż główną serią Czarnego jest Reportaż, to tę o nostalgicznej nazwie Z domem szczególnie sobie cenię. Historie rodzinne z różnych kontynentów są najpiękniejszym hołdem złożonym rodzicom i ojczyznom. Godwin opowiada o Rodezji z czasów schyłku kolonializmu brytyjskiego. Mam nadzieję, że "Mukiwa" okaże się tak samo dobry, jak inne tytuły z tego cyklu (1, 2).



Donna Tartt "Mały przyjaciel"
Znak Literanova, 15 lutego


Wspaniały "Szczygieł" tak mnie oczarował, że koniecznie musiałam kupić debiutancką powieść autorki; teraz do mojej biblioteczki dołączy druga książka Tartt. Niewyjaśniona zbrodnia sprzed lat skłania główną bohaterkę imieniem Harriet do wyruszenia na poszukiwania morderców swojego brata. Akcja rozgrywa się w Missisipi i bardzo liczę na pojawienie się tego specyficznego klimatu amerykańskiego Południa.



Leonie Swann "Krocząc w ciemności"
Prószyński i S-ka, 16 lutego


Przeurocza "Sprawiedliwość owiec" wciąż nie pozwala mi o sobie zapomnieć. Detektywistyczno-filozoficzne stadko podbiło moje serce, kiedy parę lat temu słuchałam jego przygód w Trójce. Później zdobyłam książki i wpadłam po uszy. Niesamowicie ciekawi mnie, co też tym razem stworzyła Swann, w roli głównych bohaterów osadzając już nie zwierzęta, a ludzi. Kryminalna historia pełna groteski osnuta londyńską mgłą - to jest to.



Adam Hochschild "Pogrzebać kajdany. Wizjonerzy i buntownicy w walce o zniesienie niewolnictwa"
Czarne, 17 lutego


Do książki o początkach ruchów abolicjonistycznych w Wielkiej Brytanii nie trzeba mnie dwa razy przekonywać. Ten temat od dawna mnie interesuje, dlatego koniecznie sprawię sobie tę lutową nowość.


Marcin Kołodziejczyk "Bardzo martwy sezon. Reportaże naoczne"
Wielka Litera, 17 lutego


Na ten tom autora głośnej "Dysforii" oraz "B" składają się jego teksty publikowane w Polityce. Ukazują zmiany, jakie zachodziły na przestrzeni lat w polskim społeczeństwie, próbującym nadążyć za pędzącym wciąż do przodu Zachodem. Reportaże o tym, jak chcemy być postrzegani i co wychodzi z naszych wielkich planów.



 Jon Krakauer "Pod sztandarem nieba. Wiara, która zabija"
Czarne, 17 lutego


Książka Krakauera o Evereście jeszcze do mnie nie trafiła, ale już wiem, że i ten tytuł warto będzie sobie sprawić. Autor pokazuje ciemne oblicze jednej z najważniejszych amerykańskich religii. Jak pisze wydawca: "Nie każdy mormon jest bestią. Nie każdy jest poligamistą. Ale zbrodnia z lipca ’84 jest faktem". To wystarczyło, żeby przyciągnąć moją uwagę.


Cezary Łazarewicz "Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka"
Czarne, 17 lutego


Choć od tych tragicznych wydarzeń minęło już ponad 30 lat, media wciąż elektryzuje historia zabitego maturzysty. Sprawa nie doczekała się rozwiązania, winni nie ponieśli kary. Wciąż więcej jest pytań, niż odpowiedzi. Łazarewicz odtwarza krok po kroku zatrzymanie i śmierć Grzegorza Przemyka, oddając głos rodzinie i naocznym świadkom. Pozycja obowiązkowa w lutym.



Piotr Michalik "Podmiejskim do Indian. Reportaże z Meksyku"
Czarna Owca, 17 lutego
Wygląda na to, że książka Katarzyny Molędy o Szwecji otworzyła cykl reportaży od Czarnej Owcy. Autor tej lutowej nowości zabiera czytelników do Meksyku - kraju kojarzonego z wojnami narkotykowymi i skrajną biedą. Tam, gdzie tradycja ustępuje czasem nowoczesności, Indianie walczą z GMO, a prostytutki i brutalni gangsterzy modlą się do swoich patronów.

Richard Flanagan "Klaśnięcie jednej dłoni"
Wydawnictwo Literackie, 18 lutego


Czy jest tu jeszcze ktoś, kogo nie przekonał do siebie Richard Flanagan? Już wkrótce będzie okazja, by każdy niedowiarek zrobił drugie podejście do twórczości Australijczyka. Autor "Ścieżek północy" w kolejnej powieści pisze o trudnej sztuce przebaczenia. Znów pojawiają się dwie historie, a przeszłość powróci, by zmącić pozorny spokój i pomóc bohaterom podjąć trudne decyzje. Zapowiada się ciekawie.



Ben Shephard "Powrót"
Wielka Litera, 24 lutego


Kolejna pozycja z wojną w tle, a konkretnie, opisująca losy ludzi rozpoczynających na nowo życie w świecie, który dopiero podnosi się z gruzów. Myślę, że będzie to tytuł ciekawie uzupełniający polską perspektywę książki Magdaleny Grzebałkowskiej "1945. Wojna i pokój".



Maria Hawranek i Szymon Opryszek "Tańczymy już tylko w Zaduszki. Reportaże z Ameryki Łacińskiej"
Znak Literanova, 29 lutego


Drugi w tym miesiącu reportaż o dalekim świecie zza Pacyfiku. Zapiski podróży po całym południowym kontynencie amerykańskim zapowiadają się na niezwykle ciekawą lekturę, która dla mnie będzie rozgrzewką przed literacką wycieczką w te regiony. Nigdy wcześniej nie interesowałam się tamtym kawałkiem świata - najwyższy czas to zmienić.



Wojciech Jagielski "Modlitwa o deszcz"
Znak, 29 lutego


To już czwarte wydanie reportażu poświęconego fenomenowi Afganistanu jako ojczyzny terroryzmu. Bo tak właśnie Afgańczyków traktują kraje od lat szukające sposobu, by ostatecznie złamać to dumne państwo, które wcześniej ZSRR i USA ograbiły z wielu bogactw, odbierając mu niezależność. 



A Wy, które nowości macie na oku?

11 komentarzy:

  1. "Londyn w czasach Sherlocka Holmesa" niestety przeniesiony z lutego na czerwiec :( Będę mieć podobną listę lutowych premier :D Choć mniej sobie wybrałam z Czarnego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O nie! Okropności! A taką miałam ochotę na Londyn! :(

      Usuń
    2. Ja też czekałam bardzo na ten tytuł. Trudno, musimy czekać dalej :)

      Usuń
  2. Bardzo mnie kusi "Mały przyjaciel" Donny Tartt. Oraz "Zawsze nie ma nigdy", czyli pierwszy wywiad-rzeka z Jerzym Pilchem, które ma się ukazać już niebawem, bo na początku miesiąca :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie jakoś Pilch nigdy nie kusił, ale zauwązyłam, że wiele osób czeka na tę książkę. :)

      Usuń
  3. "Londyn w czasach Sherlocka Holmesa" to dla mnie absolutny mus. Uwielbiam to miasto i ten czas...
    Zresztą większość książek z Twojej listy przygarnęłabym bez mrgugnięcia okiem. Tyle wspaniałych reportaży się szykuje, tylko z czasem na czytanie krucho...
    Jestem na Twoim blogu po raz pierwszy. Będę wracać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i zapraszam w przyszłości. :)

      Usuń
  4. Oj, weź - musiałaś, nie? ;) Teraz oprócz nowego Flanagana mam ochotę co najmniej na Michalika reportaże z Meksyku i Leonie Swann (boska okładka!). Ja nie wiem, czy mój portfel się ucieszy :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, no musiałam. Sama nie mogłam się powstrzymać, więc postanowiłam wszystkich zarazić lutowymi premierami. Co mam sama bankrutować! :D

      Usuń
  5. Ostatnio sama próbuję się zabrać do przygotowania zapowiedzi ale premier na luty jest tyle, że faktycznie ciężko się zdecydować o czym wspomnieć. Mimo, że czytujesz inne gatunki literackie parę tytułów mnie zaciekawiło i chyba na jakiś się skuszę- w imię poszerzania horyzontów ;)

    www.mocnosubiektywna.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zawsze warto zrobić i ja poszerzam swoje jak mogę. ;)

      Usuń