piątek, 25 września 2015

Książkowe premiery października

Nie wiadomo kiedy i jak, uciekł mi prawie cały wrzesień, a więc pora najwyższa na planowanie październikowych wydatków. Nie będzie to proste zadanie, zważywszy na pewną prawidłowość - z miesiąca na miesiąc lista interesujących zapowiedzi podejrzanie się wydłuża. Jak ja znajdę czas na te stosy świetnych książek? Mimo wszystko, nie zaszkodzi pomarzyć, że uda mi się każdą z nich przeczytać, nawet jeśli są to plany na odległą przyszłość.

Oto najciekawsze tytuły, które udało mi się wygrzebać na stronach wydawców:


Agnieszka Wojcińska "Mur. 12 kawałków o Berlinie"
Czarne, 2 października

Trzynastu świetnych reporterów i spisane przez nich historie ubrane w zdjęcia autorstwa Filipa Springera. Kto nie kupi ten straci naprawdę wiele. Berlińskie opowieści o wciąż obecnych śladach niewidocznego już muru to pozycja obowiązkowa tej jesieni.
 


C. W. Gortner "Mademoiselle Chanel"
Między słowami, 5 października

Paula McLain i jej "Madame Hemingway" skutecznie udowodniły mi, że powieści historyczne odtwarzające życie znanych ludzi mogą być naprawdę wciągające. Dlatego nie zastanawiałam się zbyt długo, gdy dowiedziałam się o nowej powieści C. W. Gortnera, znanego czytelnikom za sprawą powieści o najbardziej znanych brytyjskich władczyniach. Sporo pisało się już o Coco Chanel, ale ten temat trudno wyczerpać. W końcu kobieta, która postawiła na głowie modę, to postać niezwykle barwna i fascynująca. 



Donna Tartt "Tajemna historia"
Znak Literanova, 5 października

Naprawdę mocno pokochałam "Szczygła" i jestem przekonana, że kolejne opasłe tomisko, a konkretnie nowe wydanie debiutanckiej powieści Tartt, również mnie zachwyci. Wizualnie prezentuje się niesamowicie, ale to zawartość najbardziej mnie ciekawi. Tu także sztuka błądzi gdzieś w cieniu moralnego upadku głównego bohatera. Skoro miało miejsce przewinienie, oczekiwana jest także kara. Ktoś musi odpowiedzieć za śmierć innego człowieka, a ja koniecznie muszę wiedzieć, kto i z niecierpliwością wyczekuję premiery.



Michael Booth "Skandynawski raj"
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 7 października

Byłam tam i mogę potwierdzić, że Skandynawia to naprawdę rajski zakątek świata. Może nie pod względem pogody, bo ta jest raczej mało atrakcyjna, ale styl życia mieszkańców chłodnej północy od dawna mnie fascynuje. Ich podejście do świata i organizacja społeczeństwa może służyć przykładem reszcie świata, który w porównaniu wypada marnie ze swoim nieidealnym chaosem. Jak pokazuje autor, nie do końca jest to prawdą. I tym właśnie mnie zaintrygował.



Marcin Kącki "Białystok. Biała siła, czarna pamięć"
Czarne, 7 października

Reportaże zwykle wzbogacają naszą wiedzę o miejscach, które są nam całkiem obce. Okazuje się jednak, że i na własnym podwórku nie brakuje materiału na ciekawe książki o zapomnianych lub celowo spychanych na margines świadomości tematach. Białystok był i wciąż jest dla mnie takim nieodkrytym miastem, którego historię zamierzam poznawać dzięki nowej propozycji Czarnego.



Tommi Kinnunen "Cztery Drogi"
W.A.B., 7 października

Ze względów czysto zawodowych postanowiłam poznać lepiej fińską kulturę i literaturę. Oceny na Goodreads sugerują, że warto zainteresować się tym autorem i jego debiutancką powieścią, której zawdzięcza najważniejsze literackie nagrody w swym ojczystym kraju. "Cztery Drogi" to saga rodzinna pełna tajemnic w iście skandynawskim klimacie. Kojarzy mi się z powieściami norweżki Wassmo, które również na mnie czekają.



Richard Flanagan "Ścieżki północy"
Wydawnictwo Literackie, 8 października

Przyszła pora poznać ubiegłorocznego laureata międzynarodowego Bookera, o którego twórczości czytałam sporo naprawdę skrajnych opinii. Wojenna Australia jako tło wspaniałej historii o utraconej kobiecie i sile wspomnień? Biorę w ciemno, wręcz nie mogę nie chcieć, jako fanka literatury postkolonialnej. Cudowna okładka dopełnia całości i skusi niejednego niezdecydowanego czytelnika.



Jhumpa Lahiri "Zagubieni wśród hiacyntów"
Albatros, 16 października

Po poruszającym "Imienniku" nadszedł czas na odkrycie ostatniej książki amerykańskiej pisarki o indyjskich korzeniach. Lahiri nominowana była za nią do Man Booker Prize, National Book Award for Fiction i Baileys Women's Prize for Fiction. To dopiero druga powieść autorki, która sławę zyskała dzięki fenomenalnemu zbiorowi opowiadań "Tłumacz chorób", nagrodzony Pulitzerem.



Helen Rappaport "Cztery siostry. Utracony świat ostatnich księżniczek z rodu Romanowów"
Znak Literanova, 19 października

Rodzina Romanowów nigdy nie przestanie mnie fascynować. Ich tragiczne losy przyciągają mnie mocniej niż najlepsza fikcja literacka, dlatego "Cztery siostry" przeczytam bez wahania. Bardzo czekam na tę książkę, szczególnie, że pod piękną okładką kryje się świetnie spisana historia, co sugerują bardzo dobre oceny na zagranicznych portalach związanych z promocją literatury.



Paula Hawkins "Dziewczyna z pociągu"
Świat Książki, 21 października

Wszyscy o nim mówią, więc przedstawianie tego tytułu jest zbędne. Tym bardziej warto najpierw zapoznać się z książką, by później porównać ją z zapowiadaną już od miesięcy ekranizacją, która pojawi się w amerykańskich kinach w przyszłym roku. Ciekawi mnie, czy ta propozycja wyrośnie na hit na miarę "Zaginionej dziewczyny".



Bartek Sabela "Wszystkie ziarna piasku"
Czarne, 21 października

Sahara Zachodnia to odgrodzone od kamer dziennikarzy wielkim murem więzienie. Jest również ostatnią kolonią w Afryce, terenem od lat okupowanym przez wojsko marokańskie. Śmiertelnie niebezpieczne warunki, krwawa wojna i polski reporter, który z wielkim zaangażowaniem, narażając własne życie, opisuje koszmarną rzeczywistość, której reszta świata stara się nie zauważać.



Janus Leon Wiśniewski "I odpuść nam nasze..."
Od deski do deski, 22 października

To już trzecia - i równie elekryzująca co poprzednie - propozycja od młodego, ale świetnie zapowiadającego się wydawnictwa. Z muzyką Andrzeja Zauchy spędziłam całe dziecięce lata; sentyment pozostał. Fabularyzowana powieść o jednym z najgłośniejszych zabójstw lat dziewięćdziesiątych musi trafić w moje ręce.


A jak długie są Wasze listy? Na które książki najbardziej czekacie?

4 komentarze:

  1. "Mur. 12 kawałków o Berlinie" to mój typ! Muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popędzę po nią do księgarni jak po każdą książkę Czarnego - na skrzydłach! :)

      Usuń
  2. Wrzesień był pełen premier, ale widzę, że październik będzie jeszcze "gorszy"! Prawie wszystkie z Twojej listy chciałabym przeczytać. Na szczęście chociaż "Tajemną historię" już mam za sobą! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę! Ale i czekam na nowe wydanie.

      Usuń