środa, 24 czerwca 2015

Książkowe premiery lipca

Wydawałoby się, że latem wszyscy bez wyjątku oddają się błogiemu leniuchowaniu, a wydawcy ładują akumulatory przed szalonym rajdem z licznymi wrześniowymi premierami. Przejrzałam strony paru wydawnictw i okazało się, że niezupełnie. Nawet podczas urlopów czytelnicy nie będą mogli narzekać na brak nowości. Choć tematy wydawanych w lipcu książek będą mało wakacyjne i rozrywkowe, to jednak warto będzie wrócić do rzeczywistości z takimi wydawnictwami.


Aleksandra Łojek "Belfast. 99 ścian pokoju"
Czarne, 1 lipca

Konflikt w Irlandii Północnej w teorii przeszedł już do historii, jednak w czasach pokoju na ulicach Belfastu wciąż widoczne są dawne podziały. A pisze o nich Polka, która od paru lat mieszka na Wyspach. I więcej nie potrzeba mówić. Ta książka obowiązkowo dołączy do mojej biblioteczki, szczególnie, że Ewa Winnicka i jej wzmianki na ten temat w "Angolach" na nowo podsyciły moje zainteresowanie tą kwestią.


Bárbara Mujica "Frida"
Marginesy, 8 lipca

Mało jest tak fascynujących i jednocześnie tragicznych postaci kobiecych współczesnego malarstwa. O Fridzie przeczytam tym chętniej, że ostatnio jakiś czas temu przypomniała mi o niej Małgorzata Czyńska. Pora na tytuł, który w całości poświęcony został tej genialnej artystce. Książka ukazała się na rynku polskim już ponad dziesięć lat temu, ale dzięki okropnej okładce zupełnie przeszła mi koło nosa. Marginesy - jak zwykle - dały z siebie wszystko i wkrótce na półki księgarni trafi to cudo.


Beata Chomątowska "Pałac. Biografia intymna"
Znak, 13 lipca

PKiN obchodzi 22 lipca sześćdziesiąte urodziny. Z tej okazji dwie książki mu poświęcone - jedna ze Znaku, druga z Czarnego - oddane zostaną w ręce czytelników. Obydwie muszę zdobyć, porównać i być może dowiedzieć się czegoś nowego o tej najbardziej znanej warszawskiej budowli, z którą wiąże się spory kawałek historii naszej stolicy.


Tilar J. Mazzeo "Hotel Ritz. Życie, śmierć i zdrada w Paryżu"
Znak, 13 lipca

Ten tytuł miałam już okazję przeczytać, ale chętnie zrobię to po raz drugi. Osobliwa biografia architektoniczna i książka historyczna w jednym. Autorka pisze o ekskluzywnym paryskim hotelu przez pryzmat  losów jego stałych bywalców zagubionych w zawierusze wojennej - daje to całkiem ciekawą perspektywę i okazało się niezłym pomysłem na literaturę faktu. Teraz czekam na polski przekład.


Maryla Szymiczkowa "Tajemnica domu Helclów"
Znak Literanova, 13 lipca

Kolejny genialny duet pisarski ukrywa się pod fikcyjnym nazwiskiem. Niesamowicie ciekawi mnie, co wyjdzie z takiego połączenia. Sama historia zapowiada się niezwykle interesująco - kryminalna zagadka z dziewiętnastowiecznym Krakowem w tle. Liczę na dobrą powieść, która rozerwie mnie po tylu prawdziwych historiach.


Wiktor Krajewski, Maria Fredro-Boniecka "Łączniczki. Wspomnienia z Powstania Warszawskiego"
W.A.B., 17 lipca

Już niedługo znów będziemy mieli okazję przeczytać o kobietach biorących czynny udział w Powstaniu Warszawskim. To właśnie na fali ogromnej popularności publikacji Anny Herbich zaczęły wypływać kolejne kobiece opowieści. Trochę się boję, co z tego wyjdzie, ale jednak żadne obawy nie wygrają z chęcią przeczytania książki o tematyce wojennej.


Monika Sznajderman, Magdalena Budzińska "Jako dowód i wyraz przyjaźni. Reportaże o Pałacu Kultury"
Czarne, 29 lipca

Okładkowo ta pozycja prezentuje się zdecydowanie lepiej niż jej wydana przez Znak konkurentka. Ciekawi mnie, jak obroni się treść. Nie mogę się doczekać aż obydwa tytuły trafią w moje ręce i będę mogła zagłębić się opowieści o czasach, których nie pamiętam.


Peter Pomerantsev "Jądro dziwności. Nowa Rosja"
Czarne, 29 lipca

Jakby mało było tych powtórnych podejść do znanych już tematów, Czarne przygotowuje premierę jeszcze jednego - miejmy nadzieję, że dobrego - reportażu o nowej Rosji. Czeka mnie spojrzenie na inny punkt widzenia, tym razem męski. Czy znów ulegnę urokowi tego dziwnego kraju? Pozostaje mi tylko przekonać się na własne oczy, choć na to będę musiała jeszcze trochę poczekać. 


A jak wyglądają Wasze listy na lato? Skupiacie się bardziej na wypoczywaniu, czy może nie macie zamiaru rozstawać się z czytaniem mimo upalnych lipcowych dni?

4 komentarze:

  1. ,,Belfast. 99 ścian pokoju" najbardziej mnie zainteresowało, ale inne książki też wzbudziły moją ciekawość!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie dlatego trudno było mi wybrać mniej :)

      Usuń
  2. No taaaak, trzy tytuły także i u mnie... <3

    OdpowiedzUsuń